Motocykle zimą – jazda w ekstremalnych warunkach
Zima dla wielu motocyklistów oznacza przerwę od jazdy. Jednak są miejsca na świecie, gdzie motocykle w zimowych warunkach to codzienność, a dla niektórych jazda w śniegu i mrozie staje się pasją lub wyzwaniem. Motocykliści zimowi muszą mierzyć się z niskimi temperaturami, śliskimi nawierzchniami i utrudnioną widocznością, ale z odpowiednim przygotowaniem jazda zimą może być nie tylko możliwa, ale i satysfakcjonująca.
Motocykle zimą – gdzie są najczęściej używane?
Kraje skandynawskie
W Norwegii, Szwecji i Finlandii jazda motocyklem zimą jest dość popularna. Oczywiście nie jest tak bardzo popularna jak w cieplejszych krajach. Skandynawowie korzystają z motocykli z oponami z kolcami, które zapewniają przyczepność na śniegu i lodzie. Motocykle te są często przystosowane do warunków zimowych, z dodatkowymi osłonami termicznymi na ręce i nogi, a nawet z podgrzewanymi manetkami, kanapami, czy ogrzewaną odzeiża termiczną. W Finlandii organizowane są zawody na lodzie, gdzie motocykliści ścigają się na zamarzniętych jeziorach. Dodatowko warunki drogowe w krajach skandynawskich są na tyle dobre, że drogi są na ogół dobrze utrzymane, a służby drogowe sprawnie radzą sobie ze śniegiem.
Rosja
W Rosji motocykle zimą to nie tylko pasja, ale czasami konieczność, zwłaszcza na terenach wiejskich. Popularne są motocykle Ural z wózkiem bocznym, które dzięki napędowi na dwa koła radzą sobie w głębokim śniegu. Rosjanie organizują także liczne rajdy zimowe, takie jak wyprawy motocyklowe na Syberię, gdzie temperatury spadają nawet poniżej -30°C.
Kanada
Warunki zimowe w Kanadzie są bardzo zróżnicowane, ponieważ to ogromny kraj – łagodniejsza zima panuje na zachodnim wybrzeżu (okolice Vancouver), a skrajnie mroźne i śnieżne warunki spotyka się w głębi kraju (prerie, północ) czy we wschodnich prowincjach. Z tego względu jazda motocyklem zimą nie jest w Kanadzie powszechna, choć istnieje wąska grupa entuzjastów, którzy jeżdżą cały rok.Podobnie jak w Skandynawii, używa się tam opon z kolcami, a niektórzy przystosowują swoje motocykle poprzez instalację gąsienic i płóz, przekształcając je w coś na wzór skuterów śnieżnych.
Japonia
Chociaż Japonia kojarzy się z łagodniejszym klimatem, w północnej części kraju (na wyspie Hokkaido) jazda zimą jest praktykowana przez pasjonatów. Motocykle na wyspie Hokkaido to temat dość ciekawy,ponieważ wyspa jest znana z surowego klimatu z długich, śnieżnych zim. Mimo to, w okresie wiosenno-letnim (mniej więcej od końca kwietnia do października) Hokkaido przyciąga wielu motocyklistów – zarówno miejscowych, jak i przyjezdnych z innych części Japonii czy z zagranicy.
Oto kilka powód dlaczego tak się dzieje:
- Piękne widoki: Hokkaido obfituje w malownicze trasy – rozległe pola, wzgórza, jeziora i góry.
- Mniejsze zatłoczenie: W porównaniu z gęsto zaludnionym Honshū, Hokkaido oferuje więcej przestrzeni i spokojniejsze drogi.
- Trasy słynne wśród motocyklistów: Wiele osób uważa, że najlepsze motocyklowe szlaki w Japonii znajdują się właśnie na Hokkaido, m.in. okolice Biei, Furano, Shiretoko czy północne rejony nad Morzem Ochockim.
Zimowe rajdy motocyklowe
Elefantentreffen – zimowy rajd legend
Najbardziej znany zimowy rajd motocyklowy na świecie to Elefantentreffen, organizowany od lat 50. w Niemczech, w rejonie Lasu Bawarskiego. Każdej zimy setki motocyklistów z całej Europy zjeżdżają na to wydarzenie, by w trudnych warunkach spotkać się przy ogniskach i wymienić doświadczenia.
- Historia: Rajd zainspirował właścicieli motocykli Zündapp KS 601, nazywanych „Słoniami” (stąd nazwa wydarzenia).
- Charakterystyka: Elefantentreffen nie jest wyścigiem, ale zlotem motocyklowym, gdzie liczy się wspólnota i wytrwałość. Motocykle wszelkiego rodzaju – od klasycznych maszyn po nowoczesne adventure – spotykają się na polanie pokrytej śniegiem.
Krystall Rally (Norwegia)
Krystall Rally w Norwegii to wydarzenie, które przyciąga miłośników jazdy w ekstremalnych warunkach. Zorganizowany po raz pierwszy w 1970 roku, stał się symbolem zimowej odwagi. Rajd odbywa się w północnych regionach Norwegii, gdzie temperatura często spada poniżej -20°C.
Zloty w Rosji
Rosyjskie zimowe rajdy, takie jak wyprawy motocyklowe na Bajkał, są prawdziwym testem wytrzymałości. Motocykliści muszą radzić sobie z głębokim śniegiem, lodem i ekstremalnie niskimi temperaturami, a ich maszyny muszą być odpowiednio przystosowane do takich warunków. W Rosji odbywał się również Baikal Mile Speed Festival, który polegał na próbie pobica rekordu prędkosci na lodowej trasie. Nie mam informacji czy ten festiwal dalej sie odbywa.
Jak przygotować motocykl i siebie do jazdy zimą?
Przygotowanie motocykla:
- Opony z kolcami: Zapewniają lepszą przyczepność na lodzie i śniegu.
- Osłony na ręce i nogi: Chronią przed mrozem i wiatrem.
- Podgrzewane manetki i siedzenia: Komfort termiczny dla motocyklisty.
- Odpowiednie smary: Oleje i smary muszą być dostosowane do niskich temperatur.
Przygotowanie motocyklisty:
- Warstwowe ubranie: Termoaktywna bielizna, ocieplane kurtki i spodnie oraz wodoodporne rękawice.
- Kask z funkcją anti-fog: Zapobiega parowaniu szybki.
- Ochrona twarzy: Kominiarka termoaktywna chroni skórę przed odmrożeniem.
- Planowanie trasy: Zimą warunki mogą szybko się zmieniać, dlatego warto wcześniej sprawdzić pogodę i stan dróg.
Podsumowanie
Motocykle zimą to nie tylko środek transportu, ale także sposób na przeżycie niezapomnianych przygód. W krajach takich jak Norwegia, Rosja czy Kanada motocykliści udowadniają, że śnieg i mróz nie są przeszkodą, ale wyzwaniem. Rajdy zimowe, takie jak Elefantentreffen czy Krystall Rally, pokazują, że pasja do motocykli nie zna granic – nawet tych wyznaczonych przez pogodę.