Gdy już dobierzemy odpowiedni rozmiar manetek do naszego motocykla, możemy przejść do ich montażu. Czynność tą można zlecić mechanikowi, ale bez problemu można ją wykonać samodzielnie, oszczędzając pieniążki oraz ucząc się czegoś nowego. Spokojnie nie musisz być technikiem z wykształcenia, nie będzie Ci potrzebna umiejętność czytania schematów elektrycznych. Z nami dasz sobie radę. W przypadku, gdybyś miał jakieś pytania to zapraszamy do kontaktu mailowego sklep@alemotocykl.pl

Sprawdzamy, czy nasz zestaw z podgrzewanymi manetkami jest kompletny.

Opis kompletności zestawu będzie nieco inny dla manetek do quadów oraz choperrów. W celach instruktażowych posłużymy się zestawem manetek SPORTS. Ten sam skład znajdziecie w grzanych manetkach TOURING oraz ADVENTURE. Różnice i wybór manetek znajdziecie pod tym linkiem.

[Zestaw podgrzewanych manetek] Rozpakowując nasz zestaw manetek powinniśmy znaleźć m.in.

Instrukcję obsługi w języku polskim
Prawą oraz lewą manetkę - różnią się one średnicą wewnętrzną manetki. Lewa będzie miała 22 mm natomiast prawa około 25,5 mm. Różnica ta wynika ze względu na roll-gaz sterujący prędkością w motocyklu. Dla choperów manetki będą miały większą średnicę lewa manetka około 25,5 mm a przy pojazdach ATV prawa i lewa manetka będzie miała 22 mm.
Sterownik z dwoma przyciskami i diodami LED sygnalizującymi pracę manetek
Wiązkę przewodów elektrycznych
Uchwyt montażowy do sterownika w postaci blaszki metalowej.
Tubkę kleju.
Paczkę zipów, opasek zaciskowych.
Piankę pokrytą folią dwustronną.

Montujemy podgrzewane manetki krok po kroku.

Najpierw musimy zacząć od demontażu naszych starych manetek. Aby to zrobić, musimy je przekręcić tak mocno by puścił w nich klej. Następnie cały czas kręcąc nimi w jedną stronę delikatnie ściągać. Jeżeli proces ten idzie bardzo ciężko i nie potrzebujemy naszych starych uchwytów, możemy je po prostu rozciąć. Do tego celu wystarczy użyć ostrego noża lub nożyka do tapet. Nie radzę używać szlifierek elektrycznych czy dremli, bo możemy uszkodzić rol gaz, który znajduje się na prawej manetce. A nożykiem nie wyrządzimy mu żadnej krzywdy. Gdy udało nam się uporać ze starą gumą, możemy przystąpić do montażu. Jeżeli po starych manetkach pozostał klej, możemy użyć drobnego papieru ściernego do jego usunięcia, a następnie odtłuścić powierzchnię przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej. Dzięki czemu nowy klej lepiej zwiąże. Przy niektórych motocyklach (dotyczy m.in. modeli BMW, należy przeszlifować rolgaz, aby miał średnicę około 25,5 - 25,6 mm).

Zakładamy grzane manetki na kierownicę.

Musimy, rozróżnić, prawą manetkę od lewej, następnie przymierzamy manetki bez kleju czy wchodzą na naszą kierownicę. Gdy jesteśmy pewni, że mamy odpowiednie manetki i są one sprawne, możemy zacząć ich montaż. Korzystając z dołączonego kleju, wlewamy pół tubki do środka zaczynając od strony bliżej licznika motocyklowego, podczas nalewania kleju, możemy kręcić manetką, aby się równomiernie rozprowadził. Następnie nakładamy manetkę na kierownicę, kręcąc nią. Zwróćmy uwagę, aby część z okablowaniem nie wadziła o naszą klamkę, gdy wciśniemy ją do końca. Czynność tą analogicznie powtarzamy z drugą stroną, tylko tutaj należy wykonać test ze wciśniętą dźwignią do końca na odpuszczonym gazie oraz w jego maksymalnej pozycji. Nadmiar kleju, który wypłynął należy wytrzeć suchą ścierką. Klej pełnię swojej mocy osiąga po około 24h, więc przez ten czas nie ruszaj manetek.

[blaszka do sterownika podgrzewanych manetek] Instalacja sterownika do podgrzewanych manetek.

Teraz możemy poszukać najlepszego miejsca na montaż naszego przełącznika do sterowania poziomem ogrzewania. Do tego celu wykorzystamy dołączoną blaszkę. Należy sprawdzić, czy rozstaw otworów w blaszce pasuję pod rozstaw śrub ze zbiorniczka płynu hamulcowego lub przy zacisku sprzęgła. Jeżeli posiadamy motocykl marki BMW to istnieje spora szansa, że niestety nie będzie pasował w innych przypadkach wszystko powinno być dobrze. Spokojnie, jeżeli akurat w Twoim motocyklu blaszka nie wchodzi w grę to użyj dołączonej taśmy dwustronnej i przyklej sterownik w dogodnym miejscu. Do zestawu zostały dołączone małe cztery wkręty, przykładamy sterownik do blaszki i wkręcamy małe wkręciki od spodu do sterownika tak, żeby przechodziły przez blaszkę. Idzie ciężko, lecz tak ma być. UWAGA! Nie przyklejamy taśmy dwustronnej do blaszki, bo podczas skręcania ułamiemy punkty montażowe w sterowniku. Kolejny krok, odkręcamy śruby ze zbiornika płynu hamulcowego, przykładamy naszą blaszkę i przykręcamy z powrotem śruby, jeżeli oryginalne śrubki okażą się zbyt krótkie to używamy dłuższych z zestawu montażowego. Gdy sterownik jest na swoim miejscu, blaszkę możemy dogiąć w odpowiednią dla nas stronę.

[wiązka przewodów do podgrzewanych manetek] Montaż wiązki przewodów podgrzewanych manetek.

Nie taki diabeł straszny jak go malują. Rozwijamy naszą wiązkę przewodów i teraz plus (z czerwonym oznaczeniem) podłączamy do plusa w naszym akumulatorze a minus (z czarnym oznaczeniem) do minusa. Na instalacji jest bezpiecznik 5A. Wiązkę kabli ciągniemy pod zbiornikiem paliwa do przedniej części motocykla, wpinamy do niej wtyk, tylko jeden będzie pasował. Następnie do wiązki przewodów wychodzących ze sterownika granych manetek podłączamy manetkę prawą i lewą. Tutaj nie pomylimy się, ponieważ wtyczki inaczej nie będą pasowały. Właśnie zakończyłeś samodzielną instalację podgrzewanych manetek. Prawda, że prosta sprawa? A w dodatku spędziłeś lub spędziłaś miło czas ze swoim motocyklem. Już prawie możesz przetestować manetki. Pamiętaj, aby przed ich pierwszym użyciem odczekać 24h tak, aby klej związał naprawdę mocno.

Kilka porad odnośnie do użytkowania podgrzewanych manetek OXFORD.

Poziomem grzania sterujemy przy pomocy przycisków plus + i minus -. Jeżeli zjedziemy poniżej skali nasze manetki się wyłączą i nie będą grzały. W przypadku gdy zgasimy motocykl i nie wyłączymy funkcji grzania to sterownik wykryje spadek napięcia akumulatora i wyłączy pobór prądu, dodatkowo zapalając zieloną diodę. Dioda ta zacznie mrugać. Przy spadku poniżej 11,5V sterownik zadecyduje o wyłączeniu podgrzewanych manetek w przeciągu 5s. Co oznacza tak niskie napięcie dowiemy się z naszego artykułu, jak dbać o akumulator. W przypadku gdy napięcie akumulatora wynosi 12V sterownik potrzebuje kilku minut, by wyłączyć manetki. Funkcję tą można wyłączyć przytrzymując przez około 5 sekund oba przyciski na sterowniku. W ten czas zielona dioda będzie się świeciła światłem ciągłym.