Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Na rynku zabezpieczeń motocyklowych wybór odpowiedniego zabezpieczenia może przysporzyć nieco kłopotów. Wszystko ze względu na fakt, iż w tej kategorii mamy bardzo szeroki wybór akcesoriów. Dziś skupimy się na blokadzie tarczy, czyli na zabezpieczeniu mobilnym naszego motocykla. To, co musimy wiedzieć blokada tarczy, nie jest skutecznym zabezpieczeniem w miejscu, gdzie np. zimujemy motocykl. Zabezpiecza ona przed przemieszeniem motocykla, blokując ruch przedniego koła. W przypadku gdy dojdzie do uniesienia przodu motocykla uda nam się go przestawić. Oczywiście motocykl nie należy do najlżejszych rzeczy, ale jest to jak najbardziej do wykonania. O ile w przeciągu dnia widok szarpanego motocykla może wydać się niepokojący to wieczorem lub w miejscach nieuczęszczających nie będzie to sprawiało problemów. Kolejną kwestią jest zniszczenie takowej blokady. Złodzieje mają swoje techniki. Jednak każde zabezpieczenie wydłuża czas potrzebny do kradzieży i zniechęca złodzieja do działania.

Przejdźmy do plusów blokady na tarczę hamulcową.

Na samym początku skupiłem się na minusach zabezpieczeń typu blokady tarczy. Takie rozwiązanie ma jednak pozytywne strony. Po pierwsze jest mobilne, pozwala nam na zabezpieczenie motocykla w dowolnym miejscu. Czy to będzie parking przy markecie, uczęszczana ulica, opustoszałe podwórko, zlot motocyklowy czy pole namiotowe. Blokada jest na tyle mała, że zawsze z łatwością możemy ją zabrać ze sobą w dowolną podróż taką, która potrwa 5 minut, jak i w taką, która potrwa 5 dni. W tym konkretnym przykładzie posłużę się blokadą na tarczę hamulcową OXFORD model SCREAMER.

Zestaw OXFORD SCREMER zawiera.

W każdym zestawie znajdziemy blokadę na tarczę hamulcową w kolorze czarno-chromowym. Górna część zabezpieczenia jest wykonana z czarnego tworzywa, natomiast jej dolna strona została wykonana ze stali i jest polakierowana w kolorze chromu. W oczy rzuci się nam materiałowe etui na blokadę z możliwością przypięcia do paska. Bardzo fajna sprawa, która dodatkowo zwiększa mobilność tego rozwiązania. W środku torby znajduje się zestaw 3 kluczy. Radzę jeden kluczyk zostawić w bezpiecznym miejscu. Będzie to klucz awaryjny w przypadku utraty pozostałych dwóch. Kolejne rzeczy w zestawie to zapasowy koszyczek z bateriami oraz klucz imbusowy niezbędny do wymiany baterii. Baterie wytrzymują od 6 do 12 miesięcy w zależności od ich częstotliwości użytkowania. Nie ma problemu z ich wymianą lub dokupieniem.

Jak używać blokady na tarczę?

Oxford scremer może być użyty jako standardowa blokada na tarczę, bez jej uzbrajania lub jako blokada i alarm w jednym. I to jest największą siłą tego konkretnego modelu. Alarm jest bardzo głośny, a sama blokada dosyć czuła. Po przyłożeniu blokady do tarczy w celu jej zamknięcia wystarczy wcisnąć zamek jest to tak zwany system push-to-lock. Poprawia to znacząco komfort użytkowania. Gdy mamy zamkniętą blokadę na tarczy możemy ją uzbroić, naciskając przycisk na jej górnej części. Blokada wyda sygnał dźwiękowy, który jest potwierdzeniem jej uzbrojenia. W tym monecie blokada to 15s będzie wykrywała ruch, a gdy go wykryje, wyda z siebie bardzo wysokie dźwięki o głośności 100 db. Aby wyłączyć blokadę, musimy ją odblokować kluczykiem.

Co w przypadku gdy zapomnę zdjąć blokadę z koła?

W tym przypadku narażamy się na straty i uszczerbek zdrowia. Gdy nie ściągniemy blokady i ruszymy motocyklem, dojdzie do nagłego zatrzymania przedniego koła, co może spowodować wywrócenie się motocykla i uszkodzenie przedniej tarczy hamulcowej. Dlatego warto zastosować tani i banalnie prosty a zaraz bardzo przydatny gadżet w postaci linki sprężynującej zakładanej z jednej strony na blokadę a z drugiej na kierownicę.

Jak dopasować taką blokadę do tarczy?

Warto zmierzyć otwory wentylujące  w tarczy lub inne otwory, przez które możemy przełożyć blokadę. Oxford scremer jest wyposażona w trzpień o średnicy 7 mm. Taki trzpień będzie pasował do większości motocykli.

Wymiana baterii w blokadzie.

Przy pomocy dostarczonego imbusa należy odkręcić od wewnętrznej strony 4 śrubki. Następnie wyciągamy koszyczek z bateriami i zastępujemy go nowym. Zakładamy górną obudowę i przykręcamy śrubki.

Podsumowanie dotyczące blokady tarczy Oxford scremer.

Uważam, że blokada tarczy z alarmem to bardzo dobre rozwiązanie na wypady gdzie nie mamy możliwości zabrania ze sobą 5 kg łańcucha, lub w przypadku gdy garażujemy motocykl, który jest przypięty łańcuchem. W takich przypadku gdy dodatkowo wyposażymy motocykl w screamera mamy jeszcze głośny alarm. Osobiście używam screamera przy mojej hondzie oraz co może niektórych zdziwić przy moim elektrycznym rowerze. Mój e-bike w ramie ma zabudowane akumulatory, które są ukryte w tekstylnej torbie i to właśnie ta torba potrafi przyciągać ciekawskie rączki. W przypadku gdy np. przypinam stalową linką rower pod marketem dodatkowo wrzucam taką uzbrojoną blokadę tarczy do torby. I w tym momencie, gdy ktoś ruszy rower lub zechce grzebać w torbie, w poszukiwaniu skarbów to się nieźle zdziwi. Taką blokadę można równie dobrze wrzucić do kufra czy nawet do sakw, torb motocyklowych typu tankbag.

W przypadku pytań proszę śmiało pisać, postaram się wszystko rozjaśnić.

Pozdrawiam
Motocyklista-pasjonat Przemysław Kozłowski.

Link do blokady tarczy: https://alemotocykl.pl/pl/p/Blokada-tarczy-hamulcowej-ALARMEM-SCREAMER-Oxford/
Link do przypominacza: https://alemotocykl.pl/pl/p/Przypominacz-blokady-tarczy-hamulcowej-OXFORD-moto/
Wszystkie blokady tarczy w naszym sklepie: https://alemotocykl.pl/pl/c/Blokada-tarczy-hamulcowej/
Pozostałe zabezpieczenia: https://alemotocykl.pl/pl/c/Zabezpieczenia-motocyklowe/61

Obejrzyj test blokady na YouTube:

Wskocz na nasz fanpage i sprawdź kod rabatowy na blokadę tarczy!