Zamiana biegów w motocyklu. Jeździj płynnie i bezpiecznie - przeczytaj najważniejsze porady!

0
Zamiana biegów w motocyklu. Jeździj płynnie i bezpiecznie - przeczytaj najważniejsze porady!

Jazda motocyklem to duża przyjemność. Szczególnie mocne i szybkie maszyny przyciągają wzrok fanów jednośladów i wywołują emocje u przechodniów. Jednak poruszanie się na dwóch kółkach wymaga pewnej wprawy. Istnieje kilka ważnych faktów, których trzeba być świadomym, dlatego dzisiaj podpowiadamy, jak wygląda zmiana biegów w motocyklu.

Operowanie skrzynią biegów jest inne niż w samochodzie!

Jeśli jesteś użytkownikiem samochodu i chcesz zmienić cztery kółka na dwa, musisz zdawać sobie sprawę, że skrzynia biegów w aucie działa na innej zasadzie niż w motocyklu. Istnieją dwie największe różnice. Pierwsza to synchronizatory, które w samochodach są obecnie standardem, a w motocyklach ich brakuje. Konsekwencją tego jest druga cecha, ten podzespół w osobówkach jest zdecydowanie bardziej skomplikowany od motocyklowej konstrukcji.

Największym problemem dla kierowców aut osobowych jest zrozumienie, że synchronizatorem w skrzyni biegów na motocyklu jest lewa stopa i dwa nadgarstki, ponieważ to od płynnego ruchu tych trzech części ciała zależy, czy zmiana biegów w motocyklu będzie przyjemna i pozbawiona stukotów, uderzeń oraz szarpania.

Jaką rolę w skrzyni biegów pełnią synchronizatory?

W bardzo dużym skrócie, rola synchronizatora w skrzyni biegów jest prosta. Jego główne zadanie to współpraca pomiędzy sprzęgłem zębatym i wałkiem głównym skrzyni biegów. Odpowiada on za załączenie poszczególnych przełożeń w taki sposób, aby prędkości tych dwóch podzespołów się wyrównały i mogło dojść do płynnej zmiany biegu w górę lub dół.

W przypadku motocykli brakuje takiego rozwiązania, dlatego manualnie musisz dopasować prędkość obrotową silnika do konkretnego biegu. Im szybciej jedziesz na niższym biegu, tym więcej obrotów powinien mieć silnik.

Jak zmieniać biegi w motocyklu? Najważniejsza jest płynność i czas!

Jeżdżąc motocyklem trzeba być pewnym tego, co się robi, dlatego podczas zmiany biegów należy działać sprawnie. Większość konstrukcji oparta jest o podobny schemat, gdzie podnoszenie stopą dźwigni zmiany biegów powoduje włączanie popularnego luzu, drugiego biegu, trzeciego, czwartego, piątego i szóstego. Redukcja przełożeń opiera się na przesuwaniu dźwigni w dół. Wtedy również, w odwrotnej, kolejności załączane są kolejne biegi.

Jeśli czytasz tekst z uwagą, z pewnością zauważyłeś, że pominęliśmy pierwszy bieg. To celowy zabieg, ponieważ wrzucenie jedynki, w odróżnieniu od pozostałych biegów, odbywa się przez naciśnięcie dźwigni zmiany biegów stopą w dół.

Kluczem do sukcesu jest płynność, dlatego cały proces zmiany biegów w motocyklu należy zacząć od położenia stopy pod dźwignią, jeśli chcesz nabierać prędkości. Następnie należy niemal jednocześnie odpuścić gaz, wcisnąć sprzęgło i podnieść stopę, a następnie puścić sprzęgło jednostajnym, zdecydowanym ruchem, dodając w tym czasie gazu.

Redukowanie biegów wygląda nieco inaczej. Procedurę również należy zacząć od dźwigni zmiany biegów, jednak w tym przypadku trzeba położyć stopę na górze. Następnie wcisnąć sprzęgło i dodać gazu, z wyczuciem, w taki sposób, żeby dokonać tzw. przygazówki lub bardziej profesjonalnie, wykonać międzygaz. W tym czasie należy wcisnąć dźwignię i bieg płynnie zredukuje się o jedną pozycję.

Do opanowania techniki potrzeba praktyki, dlatego im szybciej usuniesz ze swojego stylu jazdy zgrzyty i trzaski ze skrzyni biegów podczas przemieszczania się jednośladem, tym lepiej dla tego podzespołu i Twojej radości z jazdy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl