YouTube

alemotocykl youtube

Blog kategorie
Tagi artykułów
Sprawne hamulce w Twoim motocyklu: to warto wiedzieć! 0
Sprawne hamulce w Twoim motocyklu: to warto wiedzieć!

Jazda na motocyklu powinna być nie tylko ekscytująca, ale przede wszystkim bezpieczna. Jednym z najważniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo jest układ hamulcowy. To dzięki niemu możesz mknąć na swojej maszynie i nie martwić się o zgubne skutki wysokich prędkości. Dobrej jakości hamulce pomogą Ci szybko zareagować na każdą niespodziewaną sytuację. Aby tak było, musisz jednak odpowiednio o nie zadbać i wybrać jak najlepsze części.  Dowiedz się, co zrobić, żeby układ hamulcowy w Twoim motocyklu był zawsze niezawodny.

Sprawne tarcze hamulcowe

Tarcza hamulcowa motocyklowa to jedna z dwóch kluczowych części, z jakich składa się omawiany układ. Wraz z klockami stanowi mechanizm, który za pomocą siły tarcia pozwala Ci zatrzymać się w odpowiednim momencie. Oba te elementy zużywają się z czasem, dlatego wymagają wymiany. Nowe tarcze hamulcowe dobierz do marki i modelu swojego motocykla oraz stylu jazdy. Przy zakupie weź pod uwagę przede wszystkim:

1. Materiał wykonania

Dobrej jakości tarcze hamulcowe do motocykla powinny być wykonane z bardzo mocnych materiałów. Użyty do produkcji stop stali nierdzewnej musi dobrze odprowadzać ciepło oraz być odporny na ścieranie. Ważne jest także, żeby tarcza nie odkształcała się ani nie pękała pod wpływem zmian temperatury. Dobór tarcz ze sprawdzonego materiału pozwoli na ich dłuższe użytkowanie i niezawodność.

2. Konstrukcja

Na rynku możemy znaleźć tarcze motocyklowe stałe oraz pływające. Te pierwsze składają się z pojedynczego, litego dysku przymocowanego bezpośrednio do piasty. Tarcze pływające to podwójny dysk, z których do piasty przytwierdzony jest tylko jeden. Jest to konstrukcja bardziej zaawansowana i uważana za lepszą. Tarcze pływające wolniej się zużywają oraz lepiej odprowadzają ciepło dzięki wolnej przestrzeni między elementami.

3. Kształt

Do wyboru masz tarcze hamulcowe lite oraz wentylowane (nawiercane). Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie i wydajności, zdecyduj się na ten drugi rodzaj. Tarcze tego typu są co prawda droższe, na pewno jednak nie będziesz żałował zakupu. Dzięki mniejszej powierzchni tego typu tarcza jest lżejsza i o wiele lepiej odprowadza ciepło, co przekłada się na lepsze działanie i mniejsze zużycie hamulca.

4. Styl jazdy

Duże znaczenie ma także sposób, w jaki korzystasz ze swojego motocykla. Inne tarcze są przeznaczone do jazdy drogowej, a inne do wyczynowej. Koniecznie sprawdź w sklepie, czy dane tarcze będą odpowiadać Twojemu stylowi jazdy!

Dobrej jakości klocki hamulcowe 

Klocki to drugi z podstawowych części układu hamulcowego. To one, dzięki zaciskaniu się na tarczy, wymuszają zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie pojazdu. Do swojego motocykla powinieneś wybrać klocki renomowanego producenta dopasowane do używanych tarcz. Klocki różnią się przede wszystkim rodzajem zastosowanej okładziny ciernej. Oto krótka charakterystyka podstawowych typów:

1. Okładziny organiczne

Wykonane z mieszanki tworzyw mineralnych i żywicy, są najbardziej uniwersalne i uważane za bardzo bezpieczne. Są także jedyną opcją, jeśli masz żeliwną tarczę hamulcową starszego typu. Pamiętaj jednak, że klocek z okładziną organiczną nie od razu osiąga szczyt możliwości hamowania. Potrzebuje czasu, by się dotrzeć z tarczą, także po wymianie klocków będziesz musiał uważać podczas pierwszych kilometrów na trasie.

2.  Okładziny ze spieków metali

Klocki z okładziną ze spieków mają ścieralną warstwę wykonaną ze stopu kilku metali. Charakteryzują się dużą skutecznością, ale są mniej przewidywalne w czasie jazdy. Zdecyduj się na nie, jeśli posiadasz ciężki motocykl i chcesz łatwiej hamować nawet podczas szybkiej jazdy. Wadą tego rodzaju klocków jest szybsze zużywanie się tarcz oraz wyższa temperatura hamowania.

3. Okładziny karbonowe

Ostatnim rodzajem warstwy ciernej w klockach jest okładzina wykonana ze związków węgla, czyli karbonowa. Tego typu klocki są bardzo skuteczne, jednak nie nadają się do codziennej jazdy i używa się ich praktycznie tylko w motocyklach wyścigowych. Zdecyduj się na nie tylko, jeśli jesteś prawdziwym rajdowcem! 

Jak często wymieniać klocki i tarcze?

Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe są elementami, które ulegają zużyciu podczas eksploatacji motocykla. Powinieneś bacznie obserwować, czy któryś z tych elementów nie nadaje się już do wymiany, szczególnie gdy droga hamowania się wydłuża. Pomogą ci w tym wskazówki producentów.

Klocki hamulcowe ulegają szybszemu zużyciu, a sygnałem do ich zamiany jest przede wszystkim starcie się okładziny. Producenci określają minimalną grubość, jaką powinna mieć warstwa cierna, by była bezpieczna. Ponadto klocki powinieneś wymienić za każdym razem, gdy ulegną przegrzaniu, zeszklą się lub spalą – często dzieje się tak, gdy używasz tańszych zamienników.

Tarcze hamulcowe są elementem trwalszym, ale również one ulegają zużyciu. Podobnie jak w przypadku klocków, każdy model tarczy ma określoną grubość, poniżej której tarcze powinieneś bezwzględnie wymienić na nowe. Nie lekceważ tego, ponieważ to od takich działań zależy Twoje bezpieczeństwo! Tarcze wymień także wtedy, gdy ulegną mechanicznemu uszkodzeniu: wygięciu, pęknięciu lub zniekształceniu. Wymiany nie musisz oczywiście dokonywać samodzielnie. Możesz udać się do renomowanego warsztatu, gdzie cały proces zostanie przeprowadzony szybko i bezpiecznie.

Komentarze do wpisu (0)

Infolinia (od 9:00 do 16:00):

Telefon: 737 44 34 34

Email: sklep@alemotocykl.pl

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl