Pierwszy motocykl na świecie. Narodziny Reitwagen. 0
Pierwszy motocykl na świecie. Reitwagen.

Kto stworzył pierwszy motocykl na świecie? Na to pytanie istnieje wiele odpowiedzi, wszystkie zależą od tego, czym tak naprawdę jest motocykl. W ogólnym rozumieniu motocykle to pojazdy, które na silniku spalinowym mogą pracować z wykorzystaniem jednego albo dwóch kół. Pierwsze pojazdy, które były prawdziwymi motocyklami pochodziły z końca XIX wieku. Sądzi się, że pierwszy motocykl został wynaleziony w 1885 roku przez Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha.

Zadanie, którego się  podjęli, polegało na stworzeniu pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym. Było to wczesne podejście do tworzenia motocykli. Motocykl ten nie składał się z typowych motocyklowych części, ale miał silnik spalinowy, który napędzał koła. Silnik działał bardzo dobrze i już w 1888 roku został wykorzystany do stworzenia pierwszego naprawdę udanego motocykla.

Reitwagen - pierwszy motocykl w historii?

Motocykl o którym mowa nazywa się Reitwagen i był skonstruowany przez braci Daimler. Był to pojazd wykorzystujący silnik o mocy 1,1 kW, ze skrętną osią napędową i sztywnymi ramami. Wymiary motocykla to około 1300x600x280 mm, a masa wynosiła około 46 kg.

Pierwszy prototyp został wykonany z drewnianej ramy trójkołowca i napędzany jednocylindrowym silnikiem. Silnik ten miał pojemność skokową zaledwie 0,07 litra i wytwarzał jak na dzisiejsze standardy "oszałamiające" 1,5 KM. Pomimo niskiej prędkości i niewielkich rozmiarów Reitwagen jest uważany za jeden z najbardziej wpływowych wynalazków w historii inżynierii motoryzacyjnej. Reitwagen napędzany jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem spalinowym pozwał na osiągnięcie prędkości do 17 km/h.

Silnik znajdował się wewnątrz ramy, między przednim a tylnym kołem i napędzał tylne koło przez łańcuch. Posiadał regulowany czas zapłonu, który pozwalał kierowcy kontrolować przyspieszenie i pęd motocykla. System chłodzenia olejem został wykorzystany do utrzymania silnika w bezpiecznej temperaturze. Dwulitrowy zbiornik paliwa mieszczący się w pobliżu kierowcy dostarczał niezbędnego paliwa.

Reitwagen miał drewnianą ramę i prymitywne stalowe rozpórki. Ta sztywna rama podtrzymywała silnik, kierowcę i zapewniała lekkie zawieszenie. Podwójne koła o średnicy 22 cali zostały osłonione oponami Dunlop i zapewniały jeźdźcowi duży prześwit. Kierownica zawierała przełącznik zmiany kierunku jazdy do przodu i do tyłu oraz przepustnicę do sterowania prędkością obrotową silnika. Siedzenie było niskie i wygodne, a podnóżki można było regulować, aby wygodnie pomieścić różne wysokości jeźdźca. Reitwagen ważył zaledwie 93 funty (42 kg), co czyni go jednym z najlżejszych motocykli swoich czasów.

Pomimo ograniczonej mocy, Reitwagen był chwalony za zwinne prowadzenie i stabilność przy niskich prędkościach. Motocykl był zdolny do imponującej zwrotności i był używany przez Otto von Bismarcka podczas jego podróży po Niemczech w 1889 roku. Dzięki temu stał się jeszcze bardziej popularny, a motocykl uznano za preferowany wybór niemieckiej arystokracji.

Reitwagen był niesamowitym przełomowym wynalazkiem, który na zawsze zmienił świat motocykli. Pionierski motocykl Daimlera i Maybacha był rewolucyjny jak na swoje czasy i wyznaczał standardy dla przyszłych motocykli. Dziś Reitwagen jest postrzegany jako znaczące osiągnięcie w historii inżynierii motoryzacyjnej i ważne jest, aby pamiętać o jego przełomach w rozwoju nowoczesnego motocykla.

Motocykl z silnikiem parowym.

Ale czy Reitwagen na pewno był pierwszym motocyklem? Jeżeli odrzucić wymóg pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym to nie był on pierwszy. A zatem przejdźmy do motocykla z silnikiem parowym. Tutaj możemy wyróżnić dwa rozwiązania.

Pierwszy motocykl z silnikiem parowym był wyjątkowy, wyróżniając się wśród wszystkich innych dostępnych maszyn, które powstały w późniejszych latach. Motocykl z silnikiem parowym był wynalazkiem inżyniera Gerardusa Thomets van Genta. Ten wynalazca urodził się 8 maja 1858 roku w domu rodziny w Holandii. Autor ten już był zainteresowany silnikami parowymi, zanim jeszcze został inżynierem.

W 1882 roku w wyniku współpracy między teoretykiem, czyli van Gentem a praktykiem, czyli Pietem Kaiser. powstał pierwszy motocykl z silnikiem parowym. Różnił się on od innych na rynku dostępnych motocykli, które były napędzane spalinowymi silnikami. Podczas gdy spalinowe silniki wymagały dużego wysiłku w celu ich uruchomienia, motocykl parowy wykorzystywał pracę parową, co sprawiało, że był łatwiejszy w obsłudze.

Miał on pięć cylindrów i był zintegrowany z kołem napędowym, które napędzało przód i tył pojazdu. Powrót parowy wykorzystywał otwory dystrybutora, który był zintegrowany z podgrzewaczem wody, aby ogrzać wodę, która wydobywała się z parowego silnika. Motocykl parowy był w stanie uzyskać maksymalną prędkość do 12,5 km/h (7,5 mph). Niestety, jego maszynowe mechanizmy powodowały, że był bardzo niestabilny. 

 

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Zadzwoń do nas od 9:30 do 18:30 Niedziela od 18 do 22

Telefon: 737 44 34 34

Email: [email protected]

więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium