Porównanie interkomów Interphone Avant, Activ z Tour F5

3
Porównanie interkomów Interphone Avant, Activ z Tour F5

O tym, jak działa interkom pisałem w artykule "Jak działa interkom motocyklowy". Krótkie porównanie poprzedniej generacji interkomów znajduje się pod adresem: Porównanie interkomów Interphone EDGE vs TOUR, który lepszy? Dziś skupimy się na najnowszych modelach włoskiego producenta interkomów motocyklowych Cellular Line Interphone Avant oraz Active. Jeszcze słowem wstępu, często spotykam się z zapytaniem, czy Cellular Line to ta sama marka co Interphone? Otóż włoska firma produkująca m.in. interkomy motocyklowe nazywa się Cellular Line co w wolnym tłumaczeniu oznacza "Linia komórkowa". A więc marka ta jest bardzo mocno powiązana nie tylko z rynkiem interkomowym a ogólnie akcesoriów telefonicznych, produkują dobrej klasy słuchawki bluetooth, dedykowane obudowy do telefonów, sprzęt audio BT. I ta sama firma posiada markę Interphone co w wolnym tłumaczeniu oznacza Interkom. Czy to źle, że ta sama firma zajmuje się kilkoma technologiami naraz? Myślę, że absolutnie nie bo czy inne znane marki z rynku RTV, AGD nie produkują na szeroką skalę wielu różnych urządzeń? Dodatkowo technologia wykorzystywana w słuchawkach bluetooth pozwala konstruktorom na oferowanie wysokiej jakości dźwięku w interkomach Interphona. Skoro już wyjaśniliśmy sobie tę oto zawiłą kwestię, która często nie dawała wam spokoju ducha, przejdźmy do najnowszych premier ze stajni tego producenta.

Nowe modele interkomów Interphone AVANT, ACTIVE

Na rok 2020 producent zaplanował trzy nowe modele: CONNECT, ACTIVE, AVANT, równocześnie wycofując się z modeli EDGE oraz TOUR F5. W tym miejscuInterkom motocyklowy muszę jeszcze sprostować dwie ważne informacje. Pierwsza to oficjalna data premiery, napisałem o roku modelowym 2020, ponieważ w pierwszej fazie nowe modele miały pojawić się w maju 2019, jednak z powodu opóźnień z przyczyn oficjalnie mi nieznanych data premiery była przesunięta i tak oto na przełomie lipca, sierpnia nowe interkomy oficjalnie zawitały do Polski. Premiera czeska oraz niemiecka była parę tygodni przed nami, lecz wynikało to głównie z procedur biurokratycznych, które mam wrażenie w naszym kraju są coraz to bardziej zawiłe. Całe szczęście udało się wszystko dograć i można już zakupić interkomy z naszej dystrybucji z polską instrukcją oraz z polskim menu w centralce. Dodatkowo w standardzie urządzenia z polskim numerem (serialem) są objęte pełną dwu letnią gwarancją na samo urządzenie oraz na baterię. Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć to informacja, iż Cellular Line wycofuje się z linii urządzeń EDGE oraz TOUR F5. Nie oznacza to, że urządzania mają jakąś wadę lub znaczne ograniczenia w swoim użytkowaniu. Technologia naprawdę postępuje bardzo szybko i interkomy muszą spełniać najnowsze trendy. Wszystko stanie się jasne, gdy porównamy sobie najnowszą generację, czyli AVANT wraz z ACTIVem do ówczesnej, czyli TOURA i EDGA. Porównamy sobie urządzenia w 4 najważniejszych kategoriach, czyli zasięg, ilość podłączonych jednocześnie urządzeń, czas pracy na baterii oraz dodatkowe funkcje. Mam nadzieję, że wpis wszystko Wam wyjaśni i pozwoli podjąć świadomą decyzję.

Zasięg działania interkomów Cellular Line.

Oczywiście im większy zasięg, tym lepiej, pozwala on na utrzymanie stabilnego połączenia. Musimy wiedzieć, że podawane przez producenta zasięgi dotyczą optymalnych warunków pracy. W mieście z dużymi blokowiskami i masą innych przeszkód nie ma co liczyć na uzyskanie pełnego zasięgu.

  • AVANT - przy optymalnych warunkach pozwala na uzyskanie zasięgu do 1700 metrów, tym samym jest to największy z deklarowanych zasięgów, w praktyce również pozwalał na najdłuższe utrzymanie stabilnego połączenia. Jakość połączenia była utrzymywana na najwyższym poziomie i oddalenie się od interkomu nie powoduje spadku jakości. Tym samym daję ocenę 5/5.
  • ACTIVE - producent deklaruje zasięg do 1000 metrów, miałem wrażenie, że w tym przypadku zasięg jest najmniej "przekłamany" to znaczy, że różnica na papierze a w rzeczywistości nie odbiegała od siebie. Jakość połączenia utrzymywana w pełnym zakresie. Ocena 4/5.
  • TOUR - kupując interkom TOUR możemy w teorii liczyć na zasięg do 1500 metrów. W praktyce jednak zestaw wypadał niemal, że identycznie co model ACTIVE. Jakość połączenia bez najmniejszych zastrzeżeń. W tym modelu występuje największa różnica względem deklarowanego a rzeczywistego zasięgu. Ocena 3,5/5, dałbym 4, lecz zabieram pół punktu za największe przekłamanie.
  • EDGE - zasięg do 1000 metrów, tak realnie jest do osiągnięcia około 800 metrów. Jakość połączenia jest ok, stabilna. Oceniam na 3,5/5 punktów.

Każdy z testowanych interkomów bez problemu poradzi sobie w odległościach do 500-600 metrów co już pozwala na spokojną jazdą, jednak podczas manewrów wyprzedania itp. zasięg przyda się jak największy. Model AVANT jest w tej dziedzinie nowym królem, modele ACTIVE, TOUR oraz EDGE radzą sobie porównywalnie dobrze i tutaj różnice są już dużo mniej zauważalne. Model ACTIVE i TOUR ustawiam na tym samym 2 miejscu, stawkę zamyka EDGE z nieco mniejszym zasięgiem. Wszystkie interkomy informują o utracie połączenia i automatycznie nawiązują ponownie połączenie, gdy wrócimy do strefy zasięgu. Odczuwalnie zasięg spada, gdy wjeżdżamy do dużych miast, gdzie nasz sygnał jest zakłócany, a największe pogorszenie zasięgu odczujemy, gdy jeden z kierowców wjedzie za skrzyżowanie, a my zostaniemy na światłach.

Ilość podłączonych użytkowników w interkomie Interphone.

ilość urządzeń do podłączenia w interkomieTutaj musimy szybko omówić sobie dwie rzeczy, łączność full duplex oraz half duplex. Łączność full duplex odbywa się na zasadzie ciągłej wymiany informacji jednocześnie w obie strony, coś jak rozmowa telefoniczna lub osoby stojące obok siebie, które mogą jednocześnie się wypowiadać. Natomiast łączność half duplex działa na zasadzie jednej wolnej linii, to znaczy, że gdy nadajemy sygnał, nie jesteśmy w stanie odebrać innego sygnału. Coś na wzór radia CB, gdzie po wciśnięciu przycisku nadawania na gruszce przestajemy słyszeć inne komunikaty, ponieważ sami zaczynamy nadawanie. Działa to w uproszczeniu tak, że gdy my mówimy, drugi kierowca odbiera sygnał i dopiero po zakończeniu naszego nadawania może zacząć nadawać swój sygnał. Dlaczego o tym wspominam skoro wszystkie testowane przeze mnie dziś interkomy mają łączność full duplex? Ponieważ jeżeli ktoś będzie chciał porównać interkom z poprzednimi generacjami jak Interphone F4 MC lub z chińskimi interkomami, które potrafią połączyć od 4 -do16 użytkowników to pamiętajcie, że tam komunikacja odbywa się na zasadzie jeszcze bardziej uproszczonego schematu half duplex, często bywa tak, że musicie przełączać się między kierowcami, czyli kierowca 2 dzwoni do kierowcy 5 i wtedy 5 rozmawia tylko z 2, a gdy chce z pierwszym, to musi się rozłączyć i połączyć z kolejnym. Kompletnie bez sensu...

Ok, bo rozpisałem się i możliwe, że wprowadziłem nieco zamieszenia dlatego teraz już krótko i na temat.

  • AVANT - połączy aż 8 użytkowników, którzy będą rozmawiali ze sobą jednocześnie w pełnym trybie full duplex, bez potrzeby wybierania konkretnego kierowcy. Obrazując, wygląda to tak jakby wszyscy stali obok siebie w grupie. Maksymalnie 5/5 punktów.
  • ACTIVE, TOUR, EDGE - wszystkie te interkomy połączą maksymalnie 4 użytkowników w pełnym trybie full duplex, czyli jak wyżej wygląda to, tak jakby wszyscy stali w grupie i mogą się wypowiadać w dowolnym czasie i każdy ich słyszy. Wszystkie sprzęty dostają 4/5.

Co w przypadku gdy masz interkom TOUR, SPORT, ACTIVE lub EDGE i chcesz podłączyć 5, lub 6 osobę?

Na całe szczęście nie trzeba wymieniać wszystkich zestawów, wystarczy połączyć jako 5 i każde kolejne maksymalnie do 8 urządzenia interkom AVANT. Czyli może to wyglądać np. w ten sposób:

  • TOUR - ACTIVE - SPORT - EDGE - (tutaj mamy już 4 użytkowników) - AVANT (5) - AVANT (6) - AVANT (7) - AVANT (8)

Łącząc w ten sposób interkomy, wszyscy rozmawiają jednocześnie, więc obchodzimy limit połączeń dla urządzeń TOUR, ACTIVE, SPORT oraz EDGE.

Czas pracy na baterii w interkomie AVANT. ACTIVE, TOUR, EDGE.

W dzisiejszych czasach gdzie możliwie wszystkie urządzenia otrzymały funkcje smart, bez ładowarek nie zajedziemy daleko. Dlatego ważne jest, aby sprzęt ładował się możliwie szybko oraz wytrzymywał na baterii możliwie jak najdłużej. Deklarowane czasy pracy przez producenta Interphona są bardzo realnymi czasami pracy.

  • Interkom Interphone AVANT - potrafi na jednym ładowaniu wytrzymać do 20 godzin pracy, jest to bardzo dobry wynik i wystarczy tym którzy w siodle są kilka dni oraz bazują np. na polach namiotowych gdzie nie mają możliwości bieżącego ładowania. Ocena 5/5
  • Interkom Interphone ACTIVE - na jednym pełnym ładowaniu potrafi wytrzymać również 20 godzin co jest bardzo komfortowym wynikiem. Ocena 5/5.
  • Interkom Interphone TOUR - bateria wytrzymuje od deklarowanych 25 do 20 godzin w zależności jaką wersję interkomu kupimy, starsze wersje w białych opakowaniach wytrzymywały do 20 godzin, nowe produkty lekko poprawione mają wydłużony, deklarowany czas pracy o 5 godzin. W praktyce różnica ta jest raczej nie zauważalna, Czas pracy jest również bardzo komfortowy, więc oceniam go 5/5.
  • Interkom Interphone EDGE - Czas pracy do 12 godzin, nie jest to mało, porównując np. chińskie sprzęty z 4-5-godzinnym czasem pracy jednak jest to wynik jeszcze z ubiegłej epoki gdzie modele Interphone F4 MC oraz F5 MC otrzymywały takie rezultaty, dlatego porównując go do swojej obecnej konkurencji tutaj za baterię przyznaje tylko 3/5 punktów.

Każdy z prezentowanych interkomów oferuje bardzo przyzwoite czasy pracy na jednym ładowaniu, dodatkowo TOUR oraz AVANT mają moduł szybkiego ładowania. W żadnym zestawie producent nie dokłada ładowarki, jedynie kabel ładujący. Optymalnym źródłem ładowania będzie ładowarka 2 Amperowa.

INTERPHONE AVANT 8 URZĄDZEŃ

Funkcje dodatkowe w interkomach motocyklowych.

Tutaj to temat rzeka, postaram się to streścić i zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty. Na takie funkcje jak odszumianie nie będę zwracał uwagi, gdyż praktycznie w każdym markowym sprzęcie działa to bardzo sprawnie.

  • RADIO FM - Wszystkie modele interkomów zostały w nie wyposażone, dodatkowo model TOUR ma możliwość słuchania radia i prowadzenia jednocześnie rozmowy poprzez interkom
  • Automatyczne zwiększanie głośności wraz ze wzrostem prędkości - wszystkie testowane sprzęty posiadają taką opcję, działa ona wraz ze wzrostem hałasu i działa to różnie, w dużej mierze zależy od posiadanego kasku, osobno wybieramy opcję dla kasków otwartych i dla kasków integralnych
  • Możliwość podłączenia nawigacji lub telefonu z nawigacją - Tu są pewne różnice, modele EDGE, TOUR, ACTIVE pozwalają podłączyć nawigację GPS oraz telefon z nawigacją i w przypadku nawigacji motocyklowych komunikaty z GPS będą się przebijały podczas prowadzenia rozmowy, jeżeli podłączymy nawigację z telefonu z ANDROIDEM to tutaj już ta funkcja nie zadziała z powodu ograniczeń w systemie Andoird, przy nawigacji na systemach iOS problemu nie ma. Natomiast model AVANT daje nam możliwość odbierania dwóch różnych źródeł dźwięku jednoczenie nawet nawigacji z Androida i rozmowy z interkomem, są tam dwa niezależne moduły bluetooth.
  • Słuchanie muzyki - oczywiście mamy taką możliwość, dodatkowo można muzykę udostępnić innym użytkownikom. Model AVANT w tym segmencie również wyróżnia się z tłumu, gdyż daje nam możliwość słuchania muzyki i jednoczesnej rozmowy poprzez interkom
  • Odbieranie połączeń telefonicznych - oprócz takiej możliwości, możemy przypisać na stałe jeden numer, który możemy szybko wybrać skrótem oraz oddzwonić na ostatni numer z historii naszych połączeń.
  • Sterowanie głosem - w modelach ACTIVE, TOUR oraz AVANT możemy wywołać asystenta Google lub Siri
  • Komunikaty w języku polskim - model ACTIVE oraz TOUR z polskiej dystrybucji mają to w standardzie, model AVANT w chwili pisania tekstu (17.11.2019) czeka na aktualizację i ma taką opcję dostać AKTUALIZACJA z 25.05.2020 jest język Polski, model EDGE nie mówi i nie będzie wygłaszał komunikatów w naszym języku.
  • Aplikacja na telefon - sprawa wygląda jak wyżej z językiem, modele TOUR oraz ACTIVE mają aplikacje na Androida, oraz iOS, (obie w języku angielskim), aplikacja na AVANTA jest w trakcie jej udostępniania i ma pojawić się na zarówno na iOS, jak i Androida, model EDGE pozostaje bez apki.
  • Tryb Any-Com - pozwala podłączyć interkom innego producenta. Pamiętajmy jednak, że najsprawniej działa wszystko w obrębie jednej marki. Wszystkie interkomy Interphona są ze sobą wstecznie kompatybilne.

Maksymalną notę za dodatkowe opcje, czyli 5/5 przyznaje modelowi AVANT, przy czym zakładam, że język polski i aplikacja pokaże się już niebawem, tak jak obiecuje to producent, jeżeli stan rzeczy się nie zmieni można śmiało odjąć punkty. Model ACTIVE oraz TOUR otrzymał ode mnie po 4/5 punkty a EDGE tylko 2/5.

Jaki interkom wybrać? Ranking 2020.

  • Interphone AVANT - sprzęt zebrał najwięcej punktów w moim teście, głównie dlatego, że daje możliwość podłączenia aż 8 użytkowników i ma największy zasięg. Opcją wyróżniającą ten interkom jest podwójny moduł bluetooth w wersji 5.0, który daje nam możliwość słuchania innego źródła dźwięku jednocześnie bez przerywania rozmowy interkomu. Z minusów to na chwilę obecną (11.11.2019) brak języka polskiego i brak dodatkowej aplikacji. Sprzęt jest bardzo drogi i myślę, że powinni go wybrać ci, którzy oczekują jak najwięcej i sporo jeżdżą.
  • Model Interphone ACTIVE ( 17 pkt) oraz Interphone TOUR (16,5 pkt) to naprawdę bliźniacze konstrukcje, różnice są bardzo kosmetyczne i tutaj należy zdać się na własne odczucia, pamiętajmy też, że aktualizacje do oprogramowania będą już dostępne tylko do bieżącego modelu ACTIVE, są to sprzęty naprawdę wysokich lotów, spełnią oczekiwania nawet bardzo wymagających kierowców.
  • Model Interphone EDGE - otrzymał tylko 12,5 pkt. więc nie warto go kupić? Nie do końca tak jest, jest to sprzęt spełniający swoją funkcję, jednak jego konstrukcja to bliźniacza jednostka do Interphona F5 MC czyli dosyć leciwego sprzętu i po prostu za mniejsze pieniądze otrzymamy dobry interkom na starszej technologi, niestety bez aplikacji i języka polskiego.

Komentarze do wpisu (3)

17 listopada 2019

Dzięki za ten artykuł. To bardzo konkretne oraz pomocne informacje dla kogoś, kto zastanawia się nad wyborem konkretnego modelu interkomu. Pozdrawiam.

6 maja 2020

i niestety avant nie dostanie jęz. polskiego w tym roku

25 maja 2020

jest już aktualizacja z językiem polskim.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl