Tagi artykułów
Bestsellery
Alfabet motocyklisty, blenda, pinlock, zapięcie mikrometryczne... 0
Alfabet motocyklisty, blenda, pinlock, zapięcie mikrometryczne...

Jeżeli zaczynasz dopiero swoją przygodę z motocyklami lub wybierasz swój pierwszy kask motocyklowy, to z pewnością spotkałeś się z takimi dodatkami do kasku jak blenda przeciwsłoneczna, pinlock (pinlok), zapięcie mikrometryczne, zapięcie typu DD lub deflektor podbródka, oddechu itd... W tym krótkim artykule objaśnimy sobie wszystkie te zagadnienia, sprawdzimy jak działają oraz czy wpływają na kwestie bezpieczeństwa komfortu użytkowania lub cenę samego kasku?

Blenda przeciwsłoneczna

Kaski szosowe oraz turystyczne bardzo często na swoim wyposażeniu posiadają właśnie blendę, jest to nic innego jak dodatkowy wizjer pełniący funkcję okularów przeciwsłonecznych z możliwością schowania ich w skorupie. To bardzo przydatne akcesorium i warto wybierać kaski wyposażone w takie rozwiązanie. Sterowanie blendy najczęściej znajduje się po lewej stronie kasku na jego dolnej krawędzi, ułożenie to ma zapobiegać odrywania prawej dłoni z manetki gazu oraz przedniego hamulca. Przymierzając kask z blendą koniecznie musicie ją opuścić do końca i sprawdzić, czy nie będzie ona "przycinać" Wam nosa oraz, czy zjeżdża na tyle nisko, że komfortowo możecie przez nią patrzeć. Pamiętajcie, żeby blenda posiadała podwójny filtr UV, inaczej będzie bardzo niebezpieczna i w sytuacji dużego nasłonecznienia zadziała jak soczewka, blenda przeciwsłoneczna która może uszkodzić poważnie wzrok. Zaciemnienie blendy, nie jest jednym standardem i możemy spotkać jej różne odcienie. Bardzo rzadko spotykamy bardzo ciemne blendy, jest to podyktowane przede wszystkim bezpieczeństwem. Jako ciekawostkę mogę dodać, że jeden z bardziej rozpoznawalnych producentów kasków, jakim jest firma SHOEI bardzo długo wzbraniała się przed umieszczaniem blendy w swoich kaskach twierdząc, że zwiększa się waga kasku (co jest częściową prawdą) oraz kask taki nie oferuje wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jednak pod naporem dużej konkurencji firma ta również stosuje blendę przeciwsłoneczną w swoich kaskach.

Pinlock

Często przez początkujących pisany jako pinlok. Pinlockiem nazywamy uszczelkę montowaną na specjalnych pinach w wewnętrznej części wizjera motocyklowego. Pełni on niezwykle istotną funkcję na wyposażeniu naszego kasku. Zabezpiecza on wizjer przed osadzaniem się wilgotnego powietrza na wizjerze, czyli montując pinlocka pozbywamy się problemu z zaparowaną szybką kasku motocyklowego. Dlaczego pinlock blokuje parę? Jest to niezwykle ciekawe i już wyjaśniamy sobie tę kwestię. Dzięki użyciu specjalnego materiału, z jakiego jest wykonany pinlock pochłania parę (wilgoć) jak gąbka. Standardowy wizjer kasku ma tendencję, przy braku wentylacji do osadzania się pary i jej skraplania. Montując pinlocka montujemy "bezbarwną gąbkę" pochłaniającą wilgoć. Dlatego pinlock nie jest wieczny, jest to element eksploatacyjny, który z czasem ulega zużyciu.

pinlock

Jak dbać o takiego pinlocka?

Warto go regularnie czyścić i pozbywać się resztek zabrudzeń w postaci kurzu itp. Pamiętajmy, żeby nigdy nie robić tego na sucho! To samo tyczy się ostrej chemii, najlepiej sprawdza się ciepła woda z odrobiną mydła w płynie lub specjalne preparaty do czyszczenia wizjera. Nie polecam również używania płynów na bazie alkoholu, ponieważ może on uszkodzić delikatną powieszenie pinlocka. Jeżeli mamy zainstalowany pinlock należy zwrócić również uwagę na jego poprawny montaż, powinien ściśle przylegać do wizjera kasku, od jego zewnętrznej strony jest wyczuwalna uszczelka, to ona zabezpiecza przed przedostawaniem się brudu oraz pary pomiędzy wizjer a pinlock. Jeżeli pinlock będzie źle zamontowany to w miejscu, gdzie nie dolega do szyby będzie pojawiała się para. Co więcej, ze względu na wysoką podatność pinlocka na zarysowania zalecam jazdę z zamkniętym wizjerem, tak aby nie uszkodzić go mechanicznie.

Już na sam koniec dodając, bo miało być krótko możemy spotkać się z różnymi wersjami pinlocków takimi jak: 30, 70 czy 120 oraz z różnymi barwami. Im wyższy model pinlocka (wyższa numeracja) tym będzie on bardziej odporny na parowanie i zapewni większe pole widzenia.

Deflektor nosa oraz podbródka

Deflektor nosa jest kawałkiem specjalnie wyprofilowanej gumy, która ma pomóc w jak najlepszym odprowadzaniu ciepłego powietrza na zewnątrz, natomiast deflektor podbródka uzupełnia pustą przestrzeń pomiędzy dolną częścią szczęki kasku a naszym gardłem. Blokując tym samym podwiewanie od środka oraz zmniejszając hałas.

Zapięcie kasku typu DD

Jest to najbezpieczniejsze zapięcie spotykane w kaskach motocyklowych. Swoją nazwę zawdzięcza dwóm charakterystycznym klamrom w kształcie litery D, przez które jest przetykany pasek. Zapięcie to zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, jednak jest dużo mniej wygodne aniżeli zapięcie mikrometryczne. Jako ciekawostkę dodam, iż zapięcie to jest wymagane na większości torów motocyklowych.

Zapięcie mikrometryczne

Zapięcie to może być wykonane z tworzywa lub połączenia tworzywa z metalem. Jest uznawane za mniej bezpieczne niż wcześniej wspomniany DD, lecz z pewnością jest dużo bardziej komfortowe w codziennym użytkowaniu. Oczywiście starzy wyjadacze motocyklowi powiedzą, że zakładają kask z zapięciem DD bez jego całkowitego rozsupłania i jest to jak najbardziej możliwe. Jednak bez dwóch zdań mikrolok jest dużo bardziej przyjaznym system zapiania kasku. Aby go zapiąć, wystarczy wsunąć końcówkę do elementu zapadkowego. By odblokować mikroloka wystarczy pociągnąć za czerwony kawałek materiału.

zapięcie mikrometryczne a DD

Kask gotowy pod montaż interkomu

Producenci kasków, często zostawiają miejsce na rozbudowę kasku motocyklowego o system łączności z innym kierowcą lub pasażerem. Taki kask posada wyjmowaną wyjściówkę, a w środku są specjalne kanały na słuchawki i przewody. Fabrycznie otwory mogą być zaślepione pianką lub EPS-em. Część producentów kasków jak np. Nolan posiada własne systemy łączności, w tym przypadku jest to N-COM, który jest przygotowany pod fabryczne otwory i zaślepki. Jednak prawie zawsze mamy możliwość zamontowania uniwersalnego zestawu interkomów do kasku motocyklowego. Możemy również spotkać kaski z fabrycznie zamontowanym interkomem jak np. Origine Delta.

Mikroszczelina

Jest to opcja, przeznaczona dla wizjera kasku motocyklowego. Pozwala na delikatne uchylenie wizjera, aby zwiększyć wentylację w kasku. Jednak w przypadku odpowiednio zaprojektowanego modelu nie jest to niezbędne akcesorium.

Miejsce na okulary korekcyjne

Cześć kasków motocyklowych jest przystosowana do użytkowania w nich okularów korekcyjnych. Z wykonaniem bywa różnie. Czasami mamy możliwość wyciągnięcia kawałka pianki, aby było więcej miejsca na oprawki, a czasem sama pianka jest od razu inaczej wyprofilowana. Z własnego doświadczenia, czyli okularnika powiem Wam, że informacja o tym, iż kask jest przystosowany dla osób noszących okulary, nie zawsze ma pokrycie w 100%. Zdarzało mi się tak, że kaski, które teoretycznie nie były przystosowane pod okulary zdawały się być wygodniejsze niż te rzekomo przygotowane pod okularników. Fakt ten z pewnością jest również spowodowany tym iż występuje wiele rodzajów ramek okularów.

W co powinien być wyposażony kask motocyklowy?

Wszystkie te akcesoria z pewnością mają wpływ na ogólną cenę kasku. Jednak na samą cenę wpływa o wiele więcej czynników jak np. materiał, z jakiego zbudowana jest skorupa czy gęstość wypełnienia EPS. Jest to jednak temat na osoby wpis. Z mojej strony uważam, że dobrym pomysłem jest wybranie kasku z blendą przeciwsłoneczną, następnie warto zwrócić uwagę na pinlocka, pamiętajcie, że jeżeli nie ma go w zestawie to w większości przypadków będziecie mieli możność jego dokupienia i montażu. Sam montaż jest banalny, lecz jeżeli nie czujecie się na siłach poproście sprzedawcę, który z pewnością pomoże. Deflektory oddechu czy brody traktujcie jako dodatek, jeżeli są to dobrze, jeżeli ich nie ma to trudno. Ich skuteczność nie jest tak wysoka, jak byśmy sobie tego życzyli. Jeżeli chodzi o samo zapięcie to ja zawsze wybieram mikroloka. Nie ścigam się na torze więc DD nie jest mi potrzebne.

W kolejnym etapie omówimy, z czego zbudowany jest kask motocyklowy.

LwG

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl